-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:10823 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

چرا بعد از چند فرسخ بايد نماز را شكسته خواند و روزه را افطار كرد؟ فلسفة آن چيست؟

دليل بر اين كه نماز هاي چهار ركعتي در مسافرت با شرائطي دو ركعتي بايد خوانده شود، روايات فراواني است كه دلالت بر وجب قصد نماز در مسافرت مي نمايد. نزد شيعيان اين مطلب بديهي است. اكثر اهل سنت نيز مي گويند در مسافرت مي توان نماز را شكسته خواند. بعضي مي گويند واجب است و بعضي مي گويند سنّت موكّده است.[7]

در روايت صحيحة زراره و محمد بن مسلم از امام باقر آمده است: شكسه بودن نماز در مسافرت واجب است، مانند تمام بودن نماز در حَضَر[8](غير مسافرت) و در روايت ديگر از امام صادق(ع) فرمود: اگر كسي در مسافرت نمازش را شكسته نخواند، من از او بيزارم.[9]

البته دو ركعت فرض النبي است كه در مسافرت كم شده است. در آغاز امر نماز دوركعت بود. بنابراين نماز مسافر همان فرض الله است و پيامبر در سفر دو ركعت اضافه نكرده است. كلمة شكسته خواندن نماز يك نوع مسامحه در تعبير است. مي شود نيت كنيم: دو ركعت نماز ظهر مي خوانم قربهًْْ الي الله و صحيح است، چون در سفر نه چيزي از نماز كم شده و نه چيزي افزون شده است.

[7] الفقه علي المذاهب الاربع، ج 1، ص 471.

[8] وسائل الشيعه، ج 5، ص 538.

[9] همان، ص 539.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.